Thursday, April 16, 2015

Stoking Dan Kehidupan


Mungkin ada yang tertanya-tanya, mengapalah pelik sangat tajuk catatan ini? Sebenarnya, saya terfikir untuk menulis tentang perkara ini berdasarkan pengalaman saya sendiri. Sememangnya, saya rasa topik ini yang nampak seperti perkara yang tak berfaedah untuk dibincangkan ini mengandungi makna yang saya rasa elok untuk difikirkan.

Apa yang kita bayangkan apabila menyebut tentang stoking. Mungkin ramai yang akan membayangkan bau hapaknya. Sebagai tambahan, mungkin ada yang membayangkan stoking yang terdiri daripada pelbagai warna dan saiz. Walau apa pun bayangannya, satu persepsi yang mungkin serupa bagi kita ialah stoking itu selekeh kerana berbau hapak.

Mungkin bagi kita, ini adalah perkara biasa sahaja. Namun, adakah kita menyedari bahawa peristiwa ini boleh disamakan dengan sikap kita dalam kehidupan sebenar? Saya berpendapat begini kerana kita hanya melihat stoking sebagai sesuatu yang selekeh dan menghasilkan bau hapak. Hal ini memang benar jika kita lihat kepada stoking yang sudah dipakai sepanjang hari.

Bagaimana pula dengan stoking yang baru dibasuh? Adakah stoking tersebut masih berbau seperti sebelum dibasuh? Jika dibasuh dengan betul, saya yakin stoking juga boleh berbau wangi seperti pakaian kita yang lain.

Persoalannya, mengapa kebanyakan daripada kita selalu mengaitkan stoking dengan bau hapaknya sahaja? Saya mempersoalkan perkara ini berdasarkan pengalaman saya sendiri. Saya masih ingat lagi, apabila terdapat bau hapak yang tidak diketahui sumbernya dan seakan-akan bau stoking, kebanyakan orang akan mengaitkannya dengan stoking walaupun sebenarnya bukan bau stoking yang menjadi puncanya. Keadaan yang lebih teruk ialah bau stoking kadang kala disamakan dengan bau ikan masin. Saya sendiri pun tak tahu sebabnya.

Saya ada menyatakan bahawa peristiwa ini boleh disamakan dengan sikap kita dalam kehidupan realiti kita. Jika kita teliti, sesetengah daripada kita biasanya akan terus bersangka buruk kepada seseorang yang pernah melakukan perkara yang salah walaupun sebenarnya si pelakunya telah insaf. Memang tidak hairanlah jika fenomena ini wujud kerana ini soal hati. Kita sukar untuk percaya walaupun seseorang yang bersalah telah mengaku insaf kerana segalanya hanya akan terbukti dengan perlakuannya di kemudian hari. Sementara kita dalam proses menilai, kita biasanya terus mengaitkan orang tersebut dengan kesalahannya. Saya rasa wajar jika perkara ini dilakukan untuk tujuan supaya kita lebih berhati-hati. Apa yang menjadi permasalahan di sini ialah apabila ada dalam kalangan mereka yang terlalu bersangka buruk sehingga melunturkan semangat
orang yang berniat untuk berubah dari kesilapannya. Apalah salahnya jika mereka menumpang gembira bahawa orang yang bersalah itu sudah insaf dan ingin kembali menjadi diri yang lebih baik dalam kalangan masyarakat.

Begitulah yang saya rasa apabila stoking sering dikaitkan dengan bau hapaknya sahaja. Saya amat jarang mendengar ungkapan bahawa stoking itu tidak semestinya sentiasa berbau hapak atau seumpamanya diucapkan. Marilah kita fikir-fikirkan kembali.

Sememangnya stoking yang sudah dibasuh sudah tentu tidak berbau hapak seperti sebelum dibasuh. Jadi, janganlah sesekali kita mengaitkan bau hapak dengan stoking yang sudah bersih dibasuh. Jika ini yang berlaku, ini sama seperti kita bersangka buruk terhadap orang yang pernah berbuat salah tetapi sudah bersedia untuk berubah. Walaupun begitu, saya tidak menafikan bahawa ada juga orang yang berbuat salah tetapi enggan berubah daripada kesalahannya. Apa yang ingin saya sampaikan ialah apabila kita sudah nampak perubahan seseorang yang pernah melakukan kesalahan dari segi sikapnya, elakkanlah daripada mengungkit kembali keburukan itu. Berilah sokongan kepadanya semampu kita, dan Jadikanlah perkara itu sebagai pengalaman dan tauladan untuk kita sendiri supaya kita tidak mengulangi kesalahan itu.

Apabila fikiran saya melayang ke alam fantasi, saya dapat bayangkan jika stoking itu hidup, tentu stoking itu tidak bersedia untuk dipakai jika masih dihina dengan mengatakannya berbau hapak selepas dibasuh. Mungkin bayangan saya itu tidak berasas, tetapi inilah pendapat saya tentang topik ini. Saya harap tiada yang terasa hati dengan apa yang saya sampaikan kerana saya tidak berniat untuk melakukannya terhadap sesiapa. Selain itu, bayangan saya tentang stoking hanya bertujuan untuk menampakkan kelainan dan tiada tujuan lain. Saya rasa, setakat ini sahajalah perkongsian pendapat saya ini.

Pesanan untuk diri, manfaat untuk generasi

No comments:

Post a Comment

Followers