Friday, September 23, 2011

Sembang Siber: Satu Pengisian Baharu

Salam sejahtera buat semua pengunjung blog PurnamaSeri.

Selepas saya membuat pertimbangan demi pertimbangan, akhirnya saya membuat keputusan untuk mewujudkan pengisian baharu yang akan diberi nama “Sembang Siber” dalam blog ini. Untuk pengetahuan semua, tulisan yang bakal termasuk dalam pengisian ini ialah maklumat tentang teknologi maklumat (IT) seperti tentang sistem operasi (operating system) dan internet. Sumber bagi kebanyakan tulisan yang bakal diterbitkan adalah berdasarkan maklumat yang saya peroleh daripada pembacaan di laman web dan blog peribadi lain yang mengandungi maklumat ini. Selain itu, sebahagian daripada tulisan ini juga bersumberkan pengalaman peribadi saya sebagai seorang pengguna komputer.

Mungkin ada yang akan bertanya, mengapakah saya ingin menulis perkara yang sudah ditulis oleh individu lain memandangkan saya bakal menggunakan tulisan mereka sebagai sumber? Sebenarnya, kebanyakan tulisan tersebut adalah dalam bahasa Inggeris. Oleh hal yang demikian, saya berhasrat untuk mengalihkan maklumat tersebut ke dalam Bahasa Melayu supaya lebih mudah difahami. Selain itu, tulisan tersebut juga boleh dijadikan perkongsian ilmu pengetahuan daripada saya.

Tulisan dalam “Sembang Siber” akan cuba ditulis dalam bentuk yang paling mudah difahami untuk kebaikan bersama. Selain itu, istilah IT yang digunakan dalam tulisan tersebut akan ditulis dengan Bahasa Melayu dan akan disertai dengan istilah asalnya dalam Bahasa Inggeris. Langkah ini dilakukan untuk membolehkan pembaca yang kurang biasa dengan istilah IT dalam Bahasa Melayu merujuk istilah asalnya dalam Bahasa Inggeris. Seterusnya, kandungan dan penerangan akan ditulis dalam Bahasa Melayu seperti biasa.

Diharap pengisian “Sembang Siber” ini sedikit sebanyak dapat memberi manfaat kepada pembaca. Jika ada sebarang kesilapan, cadangan atau pertanyaan, bolehlah ajukan kepada saya dengan menghubungi saya menerusi emel, ruangan komentar atau menerusi cara perhubungan lain yang bersesuaian.

No comments:

Post a Comment

Followers