Sunday, September 18, 2011

Setelah 7 Bulan Menyepi


Ternyata sudah lama saya tidak menulis apa-apa untuk dimuatkan dalam blog ini, iaitu sejak bulan Februari hinggalah sekarang. Sebabnya agak pelbagai. Ada kalanya, saya malas nak menulis, ada kalanya masa tak mengizinkan, ada kalanya terdetik nak menulis tapi ilham tak kesampaian dan macam-macam lagi sebab lain. Apa pun, saya ingin memohon maaf kepada pembaca atas hal ini.

Dalam tempoh yang lama itu, beberapa peristiwa telah berlaku. Dari bulan Januari hingga bulan Mei, saya belajar komputer di St. Nicholas' Home di Pulau Pinang. Selepas itu, saya memasuki Sekolah Tinggi Muar untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6. Di situlah, banyak perbezaan yang dapat dirasai. Belajar sekelas dengan pelajar normal di samping belajar dengan guru-guru yang mengajar pelajar normal adalah satu pengalaman baharu bagi saya. Sukatan pelajaran yang semakin sukar juga semakin mencabar minda. Ringkasnya, terdapat pengalaman manis dan pengalaman pahit yang dapat ditimba sepanjang saya berada di sekolah ini.

Pada kali ini, saya tidaklah ingin memperincikan sebab saya menyepikan diri dalam penulisan blog untuk tempoh yang lama ini. Sebaliknya, saya ingin berkongsi tentang galakan yang saya terima untuk kembali menulis semula.

Sebenarnya, galakan yang saya terima ini terbahagi kepada dua peringkat. Galakan pada peringkat yang pertama adalah menerusi blog Besi Waja, iaitu menerusi kiriman yang telah dikirimkan pada 31 Julai yang lalu. Tajuk entri tersebut ialah Promosi Blog. Menurut kiriman tersebut, blog yang sudah lama tidak dikemas kini akan dikeluarkan daripada senarai blog yang terpaut dalam blog tersebut. Sejak itu, saya fikir saya perlu membuat sesuatu agar blog saya tidak terus sepi daripada sebarang tulisan.

Namun begitu, hasrat saya untuk mengemas kini blog masih tidak kesampaian. Beberapa lama kemudian, tibalah giliran galakan kedua pula memainkan peranannya. Saya telah beberapa kali dihubungi oleh seorang rakan rapat saya yang juga merupakan pengendali blog Meja Logam. Sambil bertukar-tukar cerita, sempat juga rakan saya itu bertanya sama ada saya sudah kemas kini blog atau tidak. Setiap kali ditanya, saya akan menjawab bahawa saya belum melakukannya. Dua hari yang lalu, rakan saya itu menghubungi saya sekali lagi. Dalam pertengahan cerita, soalan yang sama telah ditanya kepada saya, tetapi yang berbezanya mungkin cuma ayat yang digunakan. Seperti biasa, saya menjawab seperti selalu. Namun begitu, saya merasakan ada satu kelainan pada kali ini. Apabila diberitahu bahawa saya tiada idea nak menulis, rakan saya mencadangkan supaya saya menulis pengalaman baharu saya yang dekat dengan diri saya. Nada suaranya seperti mengandung kesungguhan yang membuatkan saya kembali menulis hari ini.

Kepada semua yang telah memberi galakan kepada saya, sama ada secara langsung atau tidak langsung, terima kasih saya ucapkan. Tanpa galakan daripada kalian, mungkin lebih lama lagi agaknya blog saya ini akan terus sepi.

 

Diharap blog saya dapat terus tersenarai dalam senarai blog yang menyenaraikan blog saya!

No comments:

Post a Comment

Followers