Monday, January 02, 2012

Sembang Siber: Komputer Dijangkiti Virus

Pagi tadi, semasa sedang sibuk melayari internet, komputer saya telah mengalami masalah yang agak serius. Kemungkinan komputer saya itu telah dijangkiti virus dari internet. Akibatnya, semua ikon pintas (shortcut icon) dan fail di desktop telah tidak kelihatan (tidak dapat diakses). Selepas itu, muncul pula mesej ralat yang tidak saya fahami maksudnya.

Setelah mengambil masa yang agak lama, barulah komputer saya dapat dipulihkan keadaannya. Sungguhpun begitu, semua fail yang saya simpan di Desktop sebelum kejadian telah terpadam begitu sahaja.

Antara pengajaran yang saya dapat daripada peristiwa ini ialah elakkan menyimpan fail di Desktop atau Local Disk C, lebih-lebih lagi fail yang penting. Hal ini kerana sekiranya berlaku apa-apa kepada sistem komputer, tentu tempat-tempat ini akan terjejas kerana di sinilah letaknya fail-fail sistem komputer. Sebaiknya, simpanlah fail di Local Disk D, atau di dalam USB Drive atau di mana-mana tempat lain yang selamat. Tidak ada masalah untuk meletakkan ikon pintas (shortcut icon) di Desktop untuk membuka sesuatu program komputer kerana kehilangan ikon pintas ini tidak membawa kesan kepada fail asal program tersebut.

Seterusnya, saya juga belajar untuk lebih berhati-hati apabila melayari internet dan tidak memandang ringan kepada masalah jangkitan virus komputer. Jika dahulu, saya hanya mendengar cerita dari rakan dan membaca tentang bahaya virus komputer di internet, pada hari ini, saya sendiri yang mengalaminya.

Setakat inilah perkongsian saya pada kali ini untuk peringatan bersama-sama.

Semoga bermanfaat!

No comments:

Post a Comment

Followers