Wednesday, February 17, 2010

Program Bersama Pelajar Dari UIA

Pada 7 Februari yang lalu, iaitu Hari Ahad, sekumpulan pelajar dari Universiti Islam Antarabangsa telah datang ke sekolah saya untuk mengadakan satu program. Mereka adalah seramai 24 orang dan terdiri daripada pelajar perempuan dari universiti berkenaan.

Sebelum tibanya hari kedatangan mereka itu, kami {pelajar SMPK Setapak} telah dimaklumkan lebih awal akan kedatangan pelajar-pelajar dari UIA itu. Pada mulanya, saya terutamanya berasa tidak gembira dengan berita tersebut kerana kebetulan Hari Sabtu pada minggu merupakan hari sekolah ganti. Hal ini bermakna dalam seminggu, pelajar tidak bercuti. Walaupun begitu, saya tetap berharap program yang akan diadakan itu mampu menggembirakan saya.

Pada pagi Ahad itu, Semua pelajar telah menunggu lebih awal di gelanggang goalball. Lebih kurang pada pukul 9 pagi, pelajar dari UIA pun tiba. Setelah itu, aktiviti pun dimulakan dengan pembahagian kumpulan. Pembahagian kumpulan adalah secara rawak dan bilangannya tidak tentu. Kesudahannya, kumpulan saya terdiri daripada 7 orang dan semuanya adalah pelajar lelaki. Kak Hafizah dan Kak Sakinah merupakan fesi dalam kumpulan saya.

Selepas itu, setiap kumpulan diberi kebebasan untuk membuat aktiviti sehingga pukul 12 tengah hari. Kumpulan saya telah memilih untuk berada di dalam salah sebuah kelas kerana lebih selesa. Pada mulanya, kami {ahli kumpulan} memberi dan menjawab teka-teki dengan kakak fesi. Banyak juga teka-teki yang diajukan. Salah satu yang masih segar dalam ingatan saya ialah "apakah makanan yang sebelum dimakan, ia berwarna hijau, semasa dimakan ia berwarna merah dan selepas dimakan, ia berwarna hitam." Ia diajukan oleh salah seorang ahli kumpulan kepada kakak fesi. Apabila melihat mereka tidak dapat menjawab, kami pun memberikan jawapannya, iaitu buah tembikai. Kepada pembaca, fikirkanlah sebabnya!!!

Kemudian, kami juga berkongsi pelbagaijenis cerita. Selepas memperkenalkan diri dengan lebih lanjut, topik cerita mula tertumpu kepada cerita-cerita hantu yang pernah didengar. Cerita yang agak banyak sudah cukup untuk sampai pukul 12 tengah hari. Kemudian, kami dan pelajar lain pun makan tengah hari.

Selepas hampir 2 jam berehat, iaitu pada pukul 2 petang, semua pelajar berkumpul di gelanggang semula. Kemudian, setiap kumpulan dikehendaki mereka satu "trademark" untuk kumpulan masing-masing. Ternyata, semua kumpulan dapat melakukannya dalam tempoh masa yang telah ditetapkan.
Setelah itu, setiap kumpulan perlu mempersembahkan "trademark" masing-masing.
Selepas mencurahkan bakat masing-masing dalam mereka cipta "trademark" kumpulan, sesi soal jawab pula menyusul. Soalan yang diajukan adalah dari segi perbendaharaan kata Bahasa Inggeris, pengetahuan am dan keagamaan. Melalui pemerhatian saya, kumpulan pelajar dari UIA ini sedang menjalankan satu kajian. Namun begitu, saya tidak pasti jenis kajian itu. Saya dapat merasakannya apabila seorang pelajar sekolah diminta untuk melafazkan tiga surah pendek.

Pada lebih kurang 3.50 petang, aktiviti terakhir dijalankan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk memikirkan cara bagaimana untuk mengungkapkan penghargaan kepada kakak fesi dalam kumpulan. Semasa dalam pertengahan perbincangan, kumpulan saya bercadang untuk menyanyikan sebuah lagu ciptaan sendiri sebagai persembahan. Selepas minum petang pada pukul 4 petang, kami pun berlatih untuk persembahan itu.

Setelah tiba saat untuk menghayati persembahan, hujan turun membasahi Bumii. Hal ini menyebabkan ada kalanya persembahan yang berbentuk ucapan terutamanya sukar untuk didengari. Ternyata, setiap kumpulan mempunyai kreativitinya yang tersendiri. Ada yang membuat ucapan dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ada juga yang mendeklamasikan sajak dan ramai juga yang memilih untuk menyanyi. Semuanya berjalan lancar walaupun hari hujan. Persembahan lagu yang masih belum diberi tajuk oleh kumpulan kami juga berjalan lancar.

Sudah menjadi adat dalam setiap pertemuan. Sesungguhnya, setiap pertemuan pasti akan mengalami perpisahan. Namun begitu, sebelum berpisah, kami sempat mengambil gambar bersama-sama untuk dijadikan kenangan. Lebih kurang pukul 5 petang, program pun berakhir dan pelajar dari UIA pun pulang.

Sungguhpun kelihatan tiada cuti pada minggu itu, saya tetap berasa gembira. Walaupun sedikit memenatkan, saya tetap berpuas hati dengan program pada hari itu. Teringat pula saya pada pepatah Melayu yang mengatakan bahawa tak kenal maka tak cinta. Hal ini kerana sebelum program ini, saya merasakan ia amat membosankan. Tetapi, selepas selesai program ini, saya berasa amat gembira. Oleh itu, saya dapat simpulkan di sini bahawa kita perlu mengalami sesuatu terlebih dahulu sebelum menilai perasaan kita selepas melakukannya. Saya berharap program seumpama ini akan diadakan lagi untuk menambah pengalaman.

No comments:

Post a Comment

Followers