Monday, February 08, 2010

Penggunaan Singkatan Dalam Sistem Tulisan Braille

Pada kali ini, saya ingin berkongsi sedikit pendapat saya tentang tulisan Braille. Seperti yang diketahui, setiap pelajar cacat penglihatan perlu didedahkan dengan system tulisan Braille supaya mereka dapat mengikuti pelajaran dengan berkesan. Selain itu, penguasaan terhadap tulisan Braille juga membolehkan pelajar membaca bahan bacaan dalam tulisan Braille sama ada untuk tujuan mengulang kaji atau untuk menambahkan ilmu pengetahuan.

Bagi golongan cacat penglihatan yang mahir dengan system tulisan Braille, tentu sekali mereka tahu tentang singkatan dalam tulisan Braille. Singkatan ini bukan sahaja dapat menyingkatkan masa yang diambil untuk mencatat, malah ia mampu menjimatkan penggunaan kertas. Oleh itu, singkatan tersebut akan diajarkan kepada pelajar yang telah agak mahir dengan tulisan Braille.

Setelah bertahun lamanya saya menggunakan system tulisan Braille, saya mula ada pendapat sendiri tentang penggunaan singkatan. Bagi saya, ia memang membawa banyak kebaikan. Namun begitu, saya mula menyedari sesuatu. Penggunaan singkatan sebenarnya ada keburukannya yang tersendiri. Pertama, seseorang yang cenderung menggunakan singkatan mungkin akan menghadapi masalah untuk mengeja sesuatu perkataan. Sebagai contoh, perkataan “sungguh” boleh disingkatkan dalam tulisan Braille dengan hanya membraille titik 4 5 6 dan diikuti dengan huruf S. Jika dibandingkan dengan ejaan penuhnya, ia memang sangat singkat. Penggunaan singkatan seperti ini secara berpanjangan akan sedikit sebanyak memberi kesan kepada pengguna untuk mengeja perkataan tersebut secara penuh. Mungkin mereka dapat mengeja, tetapi tersilap sedikit atau sebagainya.

Bagi saya, masalah mengeja perkataan akibat daripada penggunaan singkatan Braille Bahasa Melayu tidaklah begitu serius. Hal ini kerana singkatan Bahasa Inggeris boleh mendatangkan masalah mengeja yang lebih buruk kerana cara ejaan perkataan yang sedikit berbeza berbanding dengan Bahasa Melayu. Misalnya, perkataan “receive” boleh diwakili dengan huruf RCV dalam tulisan Braille. Hal ini bermakna singkatan ini tidak menunjukkan ejaan sebenar sesuatu perkataan yang disingkatkan. Saya memilih perkataan “receive” sebagai contoh kerana saya juga sentiasa keliru dengan ejaan perkataan ini. Saya selalu menyangkakan ejaan perkataan itu ialah “recieve” yang sebenarnya tidak betul. Oleh sebab kekeliruan saya ini, saya telah menyedari masalah ini yang terjadi akibat penggunaan singkatan.

Namun begitu, masalah ini tidak seharusnya dijadikan halangan kepada golongan cacat penglihatan untuk mencapai kejayaan. Singkatan bukanlah bermakna seseorang itu tidak perlu tahu akan ejaan perkataan yang disingkatkan. Kita perlulah peka dengan ejaan perkataan tersebut. Mungkin sewaktu menggunakan tulisan Braille kita tidak menyedari kepentingannya, tetapi apabila dikehendaki untuk menaip dalam komputer, barulah kita sedar akan kepentingannya. Oleh itu, kita perlulah menguasai ejaan selain menguasai singkatan supaya seseorang yang cacat penglihatan dapat menghasilkan penulisannya dengan lancar dan tidak keliru kerana dibelenggu masalah mengeja sesuatu perkataan.

No comments:

Post a Comment

Followers