Thursday, February 16, 2012

Perbualan antara A dan B (coretan ilham)

 

A: Awak baiklah.
B: Mengapa pulak awak cakap macam tu?
A: Sebab saya selalu dengar cerita tentang awak. Awak suka tolong orang lain, menghormati orang lain dan banyak lagi.
B: Pernahkah awak melihatnya sendiri?
A: Hmm, tak pernah lagi.
B: Sebenarnya, saya tak sebaik yang awak sangka. Saya ada banyak kekurangan. Mungkin cuma awak yang tak tahu.
A: Mengapa pulak? Saya tak faham.
B: Macam nilah. Saya beri awak satu contoh. Andaikan seorang kawan beritahu awak bahawa dia terjumta 5 keping duit RM100 semasa hendak pulang ke rumah. Tentu sekali awak akan kata bahawa dia bernasib baik.
A: Ok, teruskan.
B: Apa yang awak akan fikir kalau dia akhirnya beritahu bahawa duit itu duit yang dah koyak dan tak boleh digunakan langsung?
A: Rugilah kalau begitu.
B: Inilah yang saya maksudkan. Mungkin selepas mengetahui kekurangan yang banyak yang ada pada saya, awak akan ucapkan ayat seumpama itu.
A: ......

No comments:

Post a Comment

Followers