Friday, September 23, 2011

Sembang Siber: Kekunci Pintas (Keyboard Shortcuts) Windows

Sebagai permulaan "Sembang Siber", saya ingin berkongsi tentang beberapa kekunci pintas yang dapat digunakan dalam sistem operasi Windows. Memandangkan pengguna komputer bermasalah penglihatan seperti saya sangat bergantung kepada papan kekunci, pastinya kekunci pintas ini akan banyak membantu sebagai pengganti kepada tetikus yang lebih banyak digunakan oleh pengguna komputer yang berpenglihatan. Saya memilih untuk berkongsi senarai kekunci pintas ini kerana penggunaannya dapat menyenangkan tugas perkomputeran seharian selain dapat menjimatkan masa secara signifikan.

Tanpa melengahkan masa, saya ingin memulakan senarai ini:

Petunjuk: Win =Windows, CTRL =Control

1. Kombinasi Win + E:

Kombinasi ini akan membuka My Computer (atau Computer dalam Windows 7). Kekunci pintas ini dapat menjimatkan masa kerana kombinasi ini boleh digunakan hampir di mana-mana seperti ketika melayari internet dengan pelayar internet, ketika menaip atau ketika sedang mendengar muzik.

2. ALT + SHIFT + N (Hanya untuk Windows 7):

Kombinasi ini pula akan membolehkan pengguna membuat folder baharu dengan mudah. Apabila digunakan di semua tempat yang boleh membuat folder baharu seperti di PenDrive, satu folder baharu akan tersedia untuk diberi nama. Kekunci pintas ini dapat menjimatkan masa kerana sebelum ini, pengguna perlu memilih untuk membuat folder baharu dengan memasuki menu yang berkenaan.

Demikianlah dua kekunci pintas yang dapat saya kongsikan pada kali ini. Sebenarnya, kemunculan Windows 7 telah membawa banyak kekunci pintas yang baharu. Untuk mengetahui lebih lanjut, bolehlah lawati laman web berikut: http://4sysops.com/archives/windows-7-keyboard-shortcuts-the-complete-list

Diharap perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada pembaca. Saya memohon maaf jika penerangan ini sukar untuk difahami.

No comments:

Post a Comment

Followers