Sunday, May 23, 2010

TERIMA KASIH CIKGU!

Suatu hari, semasa mata pelajaran Sejarah, Cikgu Zakaria masuk ke kelas saya seperti biasa. Pada hari itu, saya dan rakan-rakan sekelas saya telah mempelajari tentang usaha-usaha kea rah kemerdekaan Negara.

Pada satu bahagian pengajarannya, dia telah bertanya akan maksud “mekanisme” kepada kami. Ternyata pada waktu itu, tiada sesiapa pun yang menjawab pertanyaan tersebut termasuk saya. Kemudian, dia berkata:
“Kamu semua dah tingkatan lima, kenalah tahu guna perkataan-perkataan seperti ini.” Kata-katanya itu seperti memberitahu saya bahawa saya kurang pengetahuan kerana kurang membaca. Secara tersuratnya, kata-kata itu mungkin tidak membawa makna yang besar. Namun bagi saya, secara tersiratnya, kata-kata itu diucapkan untuk memberikan kesedaran supaya mengubah diri dengan memperbanyak bacaan agar dapat mengembangkan pengetahuan.

Selepas berlakunya peristiwa tersebut, saya teringat pula pada peristiwa yang berlaku pada 28 April yang lalu. Pada hari itu, perjumpaan bagi Kelab ICT telah diadakan. Cikgu Zakaria yang juga merupakan guru yang mengajar kumpulan saya telah mengajar membuat jadual. Sebelum perjumpaan itu berakhir, dia telah menyuruh saya dan ahli kumpulan saya yang lain mengisi jadual yang mengandungi nama negeri di Malaysia, ibu negerinya dan ketua negerinya. Melalui latihan itu, saya begitu menyedari bahawa saya juga kurang pengetahuan tentang perkara ini, terutamanya bagi ketua negeri. Selain menguji pengetahuan, saya merasakan latihan ini telah memberi kesedaran kepada saya tentang betapa kurangnya pengetahuan am saya, lebih-lebih lagi pada peringkat umur saya sekarang. Tambahan pula, sebagai rakyat Malaysia, saya berasa adalah tidak sepatutnya saya kekurangan pengetahuan tentang hal yang berkaitan dengan negara sendiri.

Secara keseluruhannya, kedua-dua peristiwa ini telah banyak memberi kesedaran kepada saya untuk berazam menjadi seorang yang berpengetahuan. Saya juga sedar bahawa kelemahan yang dimiliki oleh seseorang tidak akan kelihatan sekiranya tidak diuji, seperti saya yang mengetahui bahawa banyak lagi yang perlu saya pelajari melalui peristiwa-peristiwa tersebut. Saya bertekad untuk menambah ilmu pengetahuan melalui pembacaan yang lebih banyak mengenai pelbagai perkara. Selain dapat menambah pengetahuan dan dapat mengikuti perkembangan terkini, saya fikir amalan ini juga amat berguna bagi saya memandangkan saya akan menduduki peperiksaan SPM pada bulan November nanti. Mungkin pengetahuan tambahan yang diperoleh daripada pembacaan dapat membantu saya ketika itu, terutamanya untuk menulis karangan.

TERIMA KASIH CIKGU ATAS KEINSAFAN YANG DIBERI!

No comments:

Post a Comment

Followers